Skip to content →

Wykonawcy

Gośka Isphording

Klawesynistka, ur. 1973. Ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie oraz Królewskie Konserwatorium w Hadze. Swoje umiejętności doskonaliła m. in. pod kierunkiem Elżbiety Chojnackiej w Mozarteum w Salzburgu. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej, ponad pięćdziesiąt utworów napisanych zostało specjalnie dla niej, m.in. przez takich kompozytorów, jak Yannis Kyriakides, Roderik de Man, Agata Zubel, Aleksandra Gryka, Wojciech Ziemowit Zych, czy też ostatnio Hanna Kulenty (najnowszy koncert klawesynowy GG Concerto). Regularnie współpracuje także z takimi twórcami, jak Theo Loevendie, Karlheinz Essl, Joe Cutler, Georg Hajdu, Zbigniew Bargielski, Annelies van Parys, Henry Vega, Sławomir Kupczak oraz solistami i zespołami: Isabel Ettenauer, Anton Lukoszevieze, Arturas Bumsteinas, Camerata Silesia, ensemble Brooomm!, POW ensemble i Kwartet Dafô, z którymi dokonała nagrań płytowych i radiowych. Jest ambasadorką polskiej muzyki klawesynowej, którą regularnie prezentuje na zagranicznych scenach. Brała udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Cross-Linx Festival w Utrechcie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej — Dniach Kompozytorów Krakowskich, Autumn Contemporary Musik Festival w Tallinnie, ICMC w Barcelonie, Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, Klangzeit Festival w Münster, Cutting Edge Festival w Londynie, Rheingau Music Festival w Stuttgarcie. Jest założycielem i członkiem zespołu Roentgen Connection, specjalizującego się w wykonawstwie współczesnej muzyki kameralnej na instrumentach dawnych, oraz Ensemble 306, łączącego muzykę kameralną z elektroniczną. W 2008 roku nakładem wydawnictwa PWM i DUX ukazała się jej monograficzna płyta zatytułowana Per Clavicembalo Moderno (PWM 10926 / DUX 0605). Wykłada współczesne techniki klawesynowe w Konserwatorium w Amsterdamie.

Trio Layers

Wykonuje komponowaną i improwizowaną muzykę współczesną. Zespół tworzą studenci Akademii Muzycznej w Bydgoszczy: flecistka Zofia Ilnicka, skrzypek Jakub Wosik i akordeonista Ryszard Lubieniecki, który także komponuje utwory dla tria. Layers powstało w 2014 roku i wychodząc od muzyki improwizowanej, interpretacji dzieł sztuk wizualnych, poszerza swoja pole działania o muzykę komponowaną. Laureaci VII edycji konkursu muzycznego programu Dolina Kreatywna organizowanego przez stację TVP Kultura za nagranie wykonania kompozycji Ryszarda Lubienieckiego Layers na flet, skrzypce, akordeon i taśmy magnetofonowe, którego tytuł stał się zarazem nazwą zespołu.

Platypus Ensemble

Platypus Ensemble powstał w roku 2009 jako konsekwencja wcześniej rozwijającej się współpracy między Platypus New Music Group i muzykami Ensemble-to-be. Ambicją zespołu jest stymulowanie twórczości i wykonawstwa muzyki młodych kompozytorów na całym świecie, jako że młodzi mają przypuszczalnie mniej okazji dotrzeć ze swoją sztuką do publiczności. Począwszy od roku 2009, zespół wykonał już (a w wielu wypadkach prawykonał) dzieła ponad 200 kompozytorów, zaś wiele z tych utworów zostało zamówionych i napisanych specjalnie dla Platypus, co skutkuje nieustannie wrastającą liczbą dokonywanych przez zespół światowych premier.

Platypus gości regularnie na festiwalach Wien Modern, Klangspuren Schwaz i Biennale of New Music in Curitiba (BR).Koncertował w Austrii, Meksyku, Niemczech, Czechach, Brazylii i Japonii i na Ukrainie. Wspólpracuje z MICA (Music Information Centre Austria), Jeunesse Musicale, Austrian Society for Contemporary Music, IGNM / ISCM oraz Wiedeńskim Konzerthaus i Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. W roku 2014 zespół zrealizował autorski projekt nagraniowy, publikując 4 płyty tematycznie pogrupowanych utworów z bogatego repertuaru zamówień w prestiżowej wytwórni col legno. Był również pomysłodawcą i wykonawcą maratonu 19 utworów młodych kompozytorów z całego świata (Composer’s Marathon Festival) w Wiener Konzerthaus (2013). Ideą młodego zespołu o międzynarodowym składzie jest propagowanie i stymulowanie międzynarodowej współpracy kulturalnej.

Rafał Łuc

Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Royal Academy of Music w klasie akordeonu prof. Owena Murraya, którą ukończył jako drugi najlepszy student otrzymując nagrody Lady Theodore Holland Prize i Bache Fund Prize za swoje osiągnięcia.

W kwietniu 2015 otrzymał tytuł doktorat sztuk muzycznych. Wspierał kandydaturę Wrocławia do EXPO 2010 na koncertach organizowanych w Warszawie i we Wrocławiu. Będąc zaledwie 15-letnim muzykiem wystąpił po raz pierwszy jako solista z Orkiestrą Filharmonii Wrocławskiej, a w maju 2004 występował z orkiestrą na 8. Europejskim Muzycznym Festiwalu Młodzieżowym w Malmo i Kopenhadze. W styczniu 2009 r. wystąpił w prestiżowej londyńskiej sali koncertowej Purcell Room jako laureat Park Lane Group Young Artist, dokonując światowej premiery kompozycji Squeezy — Gilesa Swayne’a. Dziennik The Times opisał Rafała jako „muzyka znacznie dojrzalszego niż jego wiek, który wykorzystuje cały potencjał swojego instrumentu”. Podczas rezydencji w Wielkiej Brytanii Rafał występował m.in. w słynnym kościele St. Martin in the Fields, Barbican Centre, King’s Place, Colston Hall w Bristol, dwukrotnie w jednej z najsłynniejszych sal świata Wigmore Hall jako finalista konkursów Young Concert Artists Trust i Patron’s Award; Symphony Hall w Birmingham wykonując partię akordeonu w monumentalnym dziele Prokofiewa — „Kantacie na 20 rocznicę Powstania Październikowego” z Orkiestrą Symfoniczną Miasta Birmingham i Orkiestrą Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga pod batutą Valery’ego Gergieva. W 2010 r. otrzymał dwie nagrody w konkursie Ibla Grand Prize oraz III miejsce i nagrodę specjalną w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym im. Andrzeja Krzanowskiego. W kwietniu 2011 r. dokonał debiutu w Stanach Zjednoczonch grając m.in. w słynnej sali koncertowej Carnegie Hall, Weill Hall, a w czerwcu 2011 r. z koreańską wiolonczelistką HauEun Kim nagrał płytę z dziełami Bacha i Piazzolli, która została wydana przez wytwórnię Universal Music.

Współpracuje z takimi zespołami jak BBC SO, London Sinfonietta, London Contemporary Orchestra, Rambert Dance Company, Filharmonią i Operą Wrocławską, a także z kompozytorami nad nowym repertuarem akordeonowym — prawykonał nowe utwory solowe i kameralne m.in. Cezarego Duchnowskiego, Pawła Hendricha, Gavina Higginsa, Aleksandra Nowaka, Juliana Philipsa, Jacka Sotomskiego, Mikołaja Laskowskiego, Rafała Zalecha i Adama Porębskiego. Stypendysta Fundacji Crescendum EstPolonia, Solti Foundation oraz czterokrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2002 r., 2004 r., 2006 r. i 2010 r.). W styczniu 2008 r został laureatem V edycji programu stypendialnego Młoda Polska.